Køjesengen / Yoani Sánchez

Vi havde ikke sovet sammen i en køjeseng siden for 20 år siden. Min søster hørte til dem, der foretrak at sove i underkøjen af frygt for at falde ned midt om natten. Jeg, som er mere dritstig, klatrede op i højderne af lejrskolens elendige, knirkende senge. Mens jeg forsikrede mig selv om, at jeg jo var yngre, sprang jeg op på min ramponerede madras, som ved en hver rystelse kastede en sky af støv og skidt op over det nyligt udbredte lagen. Hun beklagede sig over, at jeg gjorde hendes hovedpude beskidt med mine sko, som var fulde af mudder fra selv samme pløjemark, som vi dyrkede den tobak på, der dragede os til at sove. Med den tålmodighed, der kommer af at være den førstefødte, bar hun også over med min konstante talen i søvne ud på de sene nattetimer.

To årtier senere var vi igen os to i en køjeseng. Denne gang havde vi ikke så meget som et liggeunderlag. Min søster og jeg, med en lille seng foroven, og en forneden, i mørke, i et underjordisk fangehul på Infanta y Manglar-politistationen. Os to, der altid havde været tvangsmobiliseret i landbruget, anholdt flere år senere af dem, der helt sikkert også overnattede i lejrene i Güira, Alquízar, Los Palacios eller Batabanó. På vores ene side var der en kvinde, som spurgte os, hvorfor vi var fanger, mens jeg lagde mig på briksen. Den stærke toiletlugt fyldte det hele, og udenfor stod der, i stedet for klokken der ringer ind til arbejde, en uniformeret mand med et truende ansigt og vogtede døren.

Hukommelsen lægger visse fælder for os. Nu, når jeg fremkalder minder om herbergene, fyldt med unge, blandes de med billedet af en celle på politistastionen om aftenen d. 24. februar 2010. Min søster og jeg, der deler en dåse kondenseret mælk med vores veninder fra klassen og pludselig bliver smidt ud på en gang, hvor politibetjentene råber af os og rusker os. Min søster og jeg i en evig køjeseng, som på samme tid står på midten af Pinar del Ríos farvede jord og i den fugtige kælder i El Cerro. Vi går fra at være børn, der er blevet huset, til kvinder, der er blevet anholdt, fra små pionerer, der samler bananer og appelsiner, til byboer, der med magt er blevet skubbet ind i et lastbilsbur. Min søster og jeg, en lille seng oven på den anden. Og hun, rystende med hidsig stemme, fordi hun ikke mere kan passe på mig eller forsvare mig.

I disse dage var det et år siden den ubegrundede arrestering, som min søster og jeg blev ofre for, da vi var på vej hen at underskrive mindebogen i anledningen af Orlando Zpata Tamayos død. Jeg indgav en klage til den Militære Anklager, den offentlige anklager, Parlamentet og Det Nationale Politis øverste ledelse. Jeg har ikke modtaget svar fra nogen af disse institutioner. Jeg post’er her den lydoptagelse igen, som jeg fik lavet en dag med min mobiltelefon.

Det følgende er resumeer af de lydklip, som Yoani har optaget med sin mobiltelefon. Der er tale om yderst utydelige og fragmentariske lydklip, og derfor har oversætterne desværre ikke kunnet få hele ordlyden med.

I lydklippet hører man, hvordan en kvinde bliver ført ind i et lukket rum af flere politibetjente. Blandt betjentene er i hvert fald enkelte klædt i civil, og hun nævner, at de ikke viser hende en arrestordre. Hun nævner, at hun har ret til at udtale sig, og at betjentene ikke har ret til at anholde hende. Samtalen er mildest talt ophedet. Betjentene forsøger at få ord indført, og beder kvinden tie stille, hvilket hun besvarer med beskyldninger om krænkelse af sin ytringsfrihed.

I dette lydklip bliver kvinden fra det tidligere klip flyttet til et andet rum. Der er stadigvæk tale om politi i civil, og hun efterspørger en overordnet, der kan bevise, at han er politibetjent.

Oversat af:

Helene R. Gudmann

Kommenteret af:

– Sjamme

Spanish post
March 3 2011

Dette indlæg blev udgivet i Yoani Sánchez - Generation Y. Bogmærk permalinket.

Skriv et svar

